Followers

Kisah Kau dan Aku

Teringat satu kisah cinta yang terjalin antara dua insan yang bernama Ahmed dan Najwa. Kisah cinta agung antara dua insan yang bertemu sewaktu belajar di sebuah IPTS di selatan tanah air. Cinta suci mereka sudah terjalin selama satu tahun tujuh bulan dan masih terjalin.

Ahmed seorang permuda berumur 20 tahun berasal dari selangor, datang ke johor untuk melanjutkan pelajarannya ke sebuah IPTS disitu. Ahmed seorang pemuda yang suka mengikut kata hati sendiri dan tidak mempedulikan kata orang lain, seorang yang optimis dan seorang yang "cool".Dia mengambil jurusan diploma pengurusan maklumat selama dua setengah tahun. Manakala, Najwa pula seorang gadis anak jati johor yang berumur 20 tahun datang dengan tujuan yang sama untuk melanjutkan pelajaran ke IPTS tempat sama Ahmed belajar. Najwa merupakan gadis yang manja, yang selalu keinginannya dipenuhi dan sorang yang baik hati.

Kisah cinta mereka bermula di semester 2 iaitu setahun tempoh belajar di disitu. Ahmed baru sahaja putus dengan kekasih dia kerana tidak mempedulikan dia. Hubungan yang dibina dengan bekas kekasih selama satu tahun terlerai begitu saja. Atas sebab kegagalan Ahmed dalam percintaan dia dengan bekas kekasih, dia berjanji dengan diri sendiri akan memilih jodoh yang sayang padanya , bak kata perpatah " jangan mencari orang yang kita sayang kerana orang yang kita sayang akan pergi kepada orang yang dia sayang dan carilah orang yang sayang pada kita kerana orang yang sayang pada kita akan menyayangi kita selamanya ". Maka dengan prinsip itulah yang Ahmed berpegang dan berharap akan menjadi lebih baik sekiranya bertemu jodoh.

Jodoh dan ajal maut ditangan Allah S.W.T ,dengan izin Nya Ahmed diberitahu oleh kawan dia bahawa rakan serumah meyimpan perasaan terhadap dia iaitu Najwa. Maka didalam hati Ahmed berkata ' mungkinkah ini jodoh ku dengan si dia. Kalau betul maka aku akan berjanji akan menjadi lebih baik dari sebelumnya'. Pada mulanya Ahmed hanya menganggap Najwa sebagai teman biasa dan rakan sekelas, namun semuanya berubah apabila Ahmed mengetahui tentang perasaan yang disimpan oleh Najwa dan Ahmes yakin bahawa Najwa yang akan menjadi gadis yang akan menemani Ahmed sehingga akhir hayat.

Kisah cinta bermula apabila Najwa yang membuat langkah dengan menghantar sms yang berbunyi 'asalam ini Ahmed ea ?' pada masa itu Ahmed tidak mempunyai nombor telefon Najwa dan meminta rakan serumah untuk memeriksa siapakah yang menghantar sms tersebut. Alangkah terkejutnya Ahmed apabila mengetahui bahawa Najwa yang menghantar sms tersebut kerana dia tidak menyangka Najwa akan yang menghantar sms itu. Dengan rasa hairan Ahmed pun membalas ' ye nie ahmed knpe ea? nie najwa kan?' setelah Najwa menerima sms itu dia begitu gembira kerana Ahmed mengenalinya dan di situ mulanya bibik cinta diantara Ahmed dan Najwa. 

Daripada "saya awak" bertukar kepada "b dan bby" dan dari semester 2 sehingga semester 5 percintaan mereka bertahan, namun bukanya semuanya indah ada juga pahit manis, suka dan duka dalam percintaan mereka. Namun Ahmed sentiasa berpesan kepada Najwa bahawa walapun apa yang terjadi dia akan menjaga Najwa dengan sebaik yang mungkin dan akan membuat dia gembira. Ahmed besyukur kerana Najwa telah banyak mengajar Ahmed tentang kehidupan dan membuat dia sedar akan kekurangan selama ini yang dia ada. Itu yang membuatkan rasa sayang Ahmed semakin kuat dan dia yakin bahawa Najwa yang terbaik untuk dia dan tak ada yang dapat menggantikan tempat Najwa, Ahmed selalau berpesan kepada Najwa bahawa dia tidak akan meninggalkan dia. Itu kata paling bermakna dalam hidup Najwa dan diingati sampai mati

Setelah lima tahun bercinta segala pahit dan manis mereka lalui bersama, banyak kenangan yang tercipta antara mereka. Ahmed sudah bercadang untuk menjadikan Najwa yang halal bagi dia. Segala persiapan telah di adakan untuk menyambut hari yang gembira bagi pasangan itu. Tetapi bak kate pepatah ajal maut di tangan tuhan kita mampu merancang tetapi Allah S.W.T yang menentukan. Jodoh mereka tidak kesampaian apabila Najwa telah meninggal akibat kemalangan semasa perjalanan pergi melawat makcik dia di Kulai.Kemalangan itu melibatkan kereta Najwa bertembung dengan lori membawa muatan pasir. Ahmed yang mendengar berita itu masih berasa amat sedih dan tidak dapat menerima berita tersebut.

Sepuluh tahun kejadian itu berlalu Ahmed  dan ia masih segar di ingataan seperti baru berlaku semalam, cinta dia terhadap Najwa masih teguh walaupun kejadian itu sudah lama berlalu. Ahmed mendoakan Najwa ditempatkan di kalangan orang yang beriman di sisi Allah S.W.T dan dia berharap jikalau tiada jodoh di dunia  dia mendoakan jodoh dia bersama Najwa di akhirat kelak.


 *Saya sebagai penulis ingin memdedikasikan cerita ini kepada seseorang yang teramat istimewa bagi saya dan saya akan selalu mencintai awak 

No comments:

Recent Comments

Recent Posts

Search